Ako sa z účastníkov konania stali účastníci mediácie
Manažment
Kto má rozum, nespolieha sa len na seba. (Lao-C´)
Do obchodného sporu s firmou vyrábajúcou nábytok zo stredného Slovenska sa dostal drevospracujúci podnik pri Brezne. Išlo o dlhodobých obchodných partnerov, v nábytkárskej firme sa však vymenil vrcholový manažment a spolupráca začala od istého času škrípať.
Prvým problémom začala byť dodávka údajne nedostatočne vysušeného dreva, ktoré vstupná kontrola v nábytkárskej firme odmietla prevziať. K tomu sa pridal ďalší problém – drevospracujúci podnik začal spracovávať kalamitné drevo na drevené vykurovacie brikety a pri tejto aktivite sa spojil s rakúskou firmou, ktorá mu na tento účel dodala technológiu.
Na tom by asi nič nebolo, pokiaľ by obe strany nemali podpísanú zmluvu o spolupráci v ktorej sa zaväzujú, že pri ďalšom rozvoji sa oslovia navzájom ako prví. To znamená, že nábytkárska firma mala prostriedky a záujem podieľať sa na výrobe drevených brikiet.
No a problém do tretice, nábytkárska firma zapožičala na dobu neurčitú drevospracujúcej firme dve špeciálne nákladné autá s hydraulickým ramenom na transport dreva, ktoré chce na základe vyššie uvedených skutočností okamžite vrátiť, resp. zaplatiť. Toto zamotané klbko problémov sa nábytkárska firma rozhodla riešiť na Okresnom súde v Brezne, kde bola však okamžite po podaní žaloby informovaná o možnosti mediácie. Nábytkári okamžite informovali o tejto možnosti druhú stranu, ktorá, a prekvapujúco aj jej právni zástupcovia, súhlasili a pomerne rýchlo na tretie stretnutie (do 10 dní) uzrela svetlo sveta mediačná dohoda, ktorú podľa § 99 Občianskeho súdneho poriadku schválil súd s nasledovným výsledkom:
a) kvalita, áno bol to problém na strane drevospracujúceho podniku, priznali, ako dodatok mediačnej dohody sa vyšpecifikoval systém výstupnej kontroly, ktorý sa bude robiť za účasti oboch strán v nábytkárskej firme,
b) drevené brikety – obe firmy zafinancovali druhú linku na výrobu brikiet. Rakúska spoločnosť súhlasila pod podmienkou, že tieto brikety nebudú vyvážané na rakúsky a maďarský trh,
c) nákladné autá – jedno drevospracujúci podnik zaplatil, a druhé bude financovať práve zo zisku z výroby drevených lisovaných brikiet a spolupráca pokračuje ďalej.
Opäť dodávame, že bolo vrátených 90 % súdnych poplatkov a celý proces trval 10 (slovom desať) dní.
Ak konanie skončia účastníci schválením súdneho zmieru do začiatku pojednávania, vráti sa im 90 % zo zaplateného poplatku. Ak konanie skončia účastníci schválením súdneho zmieru po začatí pojednávania, vráti sa im 50 % zo zaplateného poplatku. Ak účastníci vyriešili časť sporu súdnym zmierom v zmierovacom konaní, vráti sa im 30 % zo zaplateného poplatku za ďaľšie konanie súdu v predmetnej veci.
§ 11 zákona č.71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch v znení nasl. zákonov
Výnimka však potvrdzuje pravidlo aj v oblasti financií. Nedávno jedna známa slovenská špedičná firma vyhľadala mediátora len preto, že sa nechcela súdiť. Jej nárok bol pritom absolútne oprávnený a súdne vymožiteľný, napriek tomu mala záujem na mediácií a v konečnom dôsledku maximálne ustúpila. Jej manažment však z istých dôvodov usúdil, že firma do súdneho sporu kvôli práve prebiehajúcemu výberovému konaniu v štátnej správe nepôjde...
Zdroj: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Ponúkame Vám profesionálne služby - Mediátor - Mgr. Rastislav ZIMA
Ak mate záujem prekonzultovať konflikt alebo spor, neváhajte a kontaktujte nás kedykoľvek.